[MP 311/312] Bow Wow Wow heeft weer een hit! Ontsproten aan het sluwe brein van Malcolm McLaren heeft het viertal het geschopt tot hitleveranciers onder productionele leiding van Mike Chapman. Drie muzikanten ontvluchtten Adam Ant en een zangeres ontsnapte uit en wasserette. Samen werden zij de succesvolste vertolkers van de Burundi-beat.
Malcolm McLaren is een vreemde eend in de bijt. Vandaar wellicht dat hij zijn solo-elpee Duck rock heeft gedoopt. Als hij in de Verenigde Staten vergeefs heeft gepoogd de New York Dolls wereldroem te bezorgen, keert hij terug naar Engeland en begint in Londen een boetiek. Een aantal klanten zet hij ertoe aan in de muziek te gaan, en dat leidt tot de oprichting van de geruchtmakendste punkband van de jaren zeventig: de Sex Pistols.
McLaren heeft ook bemoeienis met Adam and the Ants. Als die groep na verschijning van het debuutalbum te kampen heeft met populariteitsverlies, neemt McLaren het management over. Hij heeft grootse plannen en probeert Adam te overtuigen van de noodzaak Afrikaanse invloeden in diens muziek te verwerken. Aangezien Adam niet gediend is van de tekstuele bijdragen van de manager, valt de band in 1982 uiteen.
McLaren geeft niet op, en doet korte tijd later een nieuwe groep het licht zien, opgebouwd rond de kern van Adam and the Ants. Drummer David Barbarossa, bassist Leigh Gorman en gitarist Matthew Ashman worden gekoppeld aan de veertienjarige Annabella Lwin, tot dan toe werkzaam in een wasserette. Bow Wow Wow wordt geboren.
Door McLaren krijgt de groep een uitheems en on-Engels karakter: de zogenoemde Burundi-beat (een snel, Afrikaans ritme) zorgt voor een opwindende sound, en een ‘indianen en piraten’-uiterlijk dankzij de opvallende kledij en dito haardracht.
Op zoek naar een platencontract belandt Bow Wow Wow bij EMI. De eerste single is een controversiële, die goed aansluit bij het piratenimago: C.30 C.60 C.90 Go! spoort de luisteraar aan te home-tapen: het is goedkoper om van de radio je favoriete muziek op te nemen dan platen te kopen.
De single wordt gevolgd door Your cassette pet, aanvankelijk alleen verkrijgbaar op cassette, later ook leverbaar als mini-elpee.
Als korte tijd later de single W.O.R.K. flopt, breekt McLaren met EMI en brengt de groep onder bij RCA. In 1981 verschijnt daar een elpee met een lange titel: See jungle! See jungle! Go join your gang! Yeah, city all over! Go ape crazy!
Een schandaal kan nooit kwaad, en dat komt er als het hoesontwerp van de elpee uitlekt, waarop een naakte Annabella. De foto is een sfeervolle nabootsing van een schilderij van Manet, maar sommige geschrokken volwassenen, onder aanvoering van Annabella’s moeder, kunnen er geen waardering voor opbrengen, en de hoes wordt afgekeurd. (Maar is later toch verkrijgbaar.)
De elpee wordt goed ontvangen, en bevat de singles Chihuahua en Go wild in the country (de laatste in haalt in Engeland de Top 10). De muziek is een mengeling van ‘nieuwe’ Burundi-invloeden en een gitaarstijl die sterk doet denken aan dat van The Shadow’s Hank Marvin en gitaargroep The Ventures – het duidelijkst in het nummer Orang-outang.
Mede dankzij een zonnig begeleidend filmpje doet de single I want candy het aanmerkelijk beter dan de voorgangers, en haastig wordt een gelijknamige elpee gevuld met eerder uitgebracht werk.
Bow Wow Wow is veelvuldig op tournee in Europa en af en toe in Amerika, als hoofdact of in het voorprogramma van groepen als The Pretenders en Queen.
Aan de tournee met Queen heeft de band niet de beste herinneringen. Hoewel de vier ongetwijfeld dol zijn op bier uit blik, kunnen ze er geen waardering voor opbrengen dat ze daar in Leiden mee worden bekogeld, en houden Queen voor gezien
De status van hitgroep wordt definitief bereikt als de contacten met Malcolm McLaren verbroken zijn en onder leiding van succesproducer Mike Chapman een elpee wordt opgenomen. When the going gets tough, the tough get going bevat Do you wanna hold me?, een single die, opnieuw voorzien van een oogstrelende videoclip waarin onder meer de draak wordt gestoken met ex-manager McLaren, in Nederland de derde plaats bereikt.
Terwijl een nieuwe single, The man moutain, de hitlijsten bestijgt, lijkt het erop dat de oude Antleden hun voormalige werkgever in populariteit voorbijstreven. En het succes blijft niet beperkt tot het muzikale vlak: onlangs is Annabella benaderd door de Walt Disney Studios voor een rol in de zoveelste remake van The wizard of Oz.
© Copyright Martin de Jong, Den Haag. Alle rechten voorbehouden.